Merhaba arkadaşlar ;

Can Dündar'ın Mustafa belgesel-filmi ; son günlerde gerek içeriği gerek sponsorluk meselesiyle gündeme oturmasına ve bir anda tüm gazete ve yazarlarının yine köşelerine geçerek birbirlerine atıp tutmasına neden oldu.

Ben dün akşam nişanlımla Palladium'da bu filmi izledim.Aslında film ile ilgili süphelerim ve önyaregılarım vardı,özellikle sponsorluk meselesinde Atatürk'ü zayıf gösterdiği için vazgeçilmesi ve bunu fırsat bilen sipariş haberci medya atıp tutmuştu.

Ben ise dün sanki çok farklı bir film izledim. En başından en sonuna kadar bir kahramanlık öyküsü kişisel ve toplumsal tüm zorluklara karşı Atatürk'ün bir Cumhuriyeti ve Devrimlerini nasıl önceden planlamış ve hayata geçirmiş olduğunu izledik. Zaman zaman üzüntüden (annesiyle mektuplarında) zaman zamanda bu sefer tam zıttına coşkudan (Sakarya Zaferi sonrası söylenen İzmir Marşı'nda) gözyaşlarımı tutamadım.



Can Dündar Atatürk'ün özel hayatı,kadınlarla,içkiyle ve dostlarıyla ilişkilerini daha öncede yine Sarı Zeybek filminde hatta daha da çok üstünde durarak , ölümüne sebep olduğunu bile bile doktorlara "hastalığım rakıdan değildir" diyişini bile bu filme eklenmemiş. Evet son günlerini ısrarla yanlız kalmış gösterme çabası sanıyorum filmin temasındandı ama gerçekle Atatürk'ün manevi kızınında dediği gibi ne kadar örtüşüyor bilemiyorum.Ata en güzel günlerinin de Cumhuriyetin kurulduğu dönem ve sonrası olduğunu söylemiştir.

Bence 90lı yılların başında yayınlanan ve alttaki linkten izleyebileceğiniz yine Can Dündar'ın Sarı Zeybek belgeseli Atatürk'ü çok daha insani boyuttan tanıtıyor ancak sadece son 300 günle sınırlıyordu,Mustafa da ise doğuşundan ölümüne anlatıyor. Bu da gösteriyorki o zaman tekbir eleştiri almadan alkışlanan Sarı Zeybek bugün yayınlasa yine bu enterasan medya tepkileriyle karşılaşacaktı , demekki basınımız artık eski basın değil , militanlaşıp bölünmüş.

Olurda genç nesilden fırsatını bulup izleyememiş olanlar için Sarı Zeybek filmi :


http://www.showtvnet.com/belgesel/default.asp?product=archive/belgesel/zeybek/zeybek.asf


Aslında kısaca bu filmin Avrupa'da , Amerika'da film festivallerinde gösterileceğini düşünürsek belkide Atatürk'ü ve Kurtuluş Savaşını anlatan destansı bir Hollywood yapımına vesili olabilmesi nedeniyle başarılı buldum. Tarihi birçok olay tek cümlelerle geçiştirilmişse de (Vahdettin'le konuşmaları,Kazım Karabekir'in desteği,Meclis'teki konuşmalar...) filmin sonunda bence filmin kapanışını yapımcılar yine Atatürk'e hemde kendi sesiyle bırakmıştı.


"Biz egemenliği gökyüzünden yeryüzüne indirmişizdir"