Google SEO için sitemap.xml nedir?
Yazar : E.Altuğ YILMAZ
Merhaba arkadaşlar ;
Google internet üzerinde sayfalara erişmek ve doğru içeriği bulabilmemiz için vazgeçilmez bir başvuru kaynağı.Özellikle birkaç kez live ve yahoo'yu kullanmak zorunda kalınca değerini daha da iyi anlarsınız. Google bu kadar fark yaratabiliyor çünkü arkaplanda interneti arayan ve indeksleyen robotlarına ve algoritma sistemleri her zaman gelişiyor.
Google SEO denilen Search Engine Optimization - tasarladığınız websitelerinin Google tarafından daha verimli okunup taranması konusu sanılanın aksine Google'da yukarıda çıkmayı değil doğru aramada doğru sonuçları vermeyi sağlar. Bu konuda da en önemli nokta sizde başlıyor. Genel anlamda SEO için önemli olan noktalar :
Siteharitası Protokolü sayesinde bir web tasarımcısı arama motorlarını, bir web sitesindeki taranacak URLler hakkında bilgilendirebilir. Bir site haritası bir sitedeki URLleri listeleyen bir XML dosyasıdır. Bu dosya sayesinde web tasarımcıları, taranacak sayfalarının üzerinde daha fazla kontrole sahip olurlar. Arama motorlarına hangi sayfanın ne sıklıkla değiştiği, en son ne zaman güncellendiği ve sitedeki hangi sayfa diğerlerinden daha önemli, öncelikli gibi bilgileri bu dosya ile gönderebilirler. Bu yolla arama motorları web sitelerini tararken daha verimli olabilmektedirler.
Örnek bir sitemap.xml dosyası aşağıdaki gibidir. Google gibi profesyonel arama motorları web site sahibinin önceliklerine uymak amacıyla varsa bu dosyayı kullanır. Bu XML biçimindeki dosyada sitenizdeki her bir sayfa son değiştirilme tarihi, değişme sıklığı ve taranma önceliği bilgisi ile belirtilir.Öncelikle xml referans tipini belirteceğiniz kısım vardır.Bu kısımda sitemaps veya google'un xml schemasına referans verebilirsiniz :< xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" schemalocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
veya
< schemalocation="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.84 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd">
gibi. Devamında ise sayfanızın alt başlıklarını listeleyeceğiniz kısımları alttaki gibi XML ağaç yapısına uygun listeleyin. Ve alttaki gibi
Buradaki Changefreq kısmında yer alan taranma sıklığı alanına never, yearly, monthly, weekly, daily, hourly, always sözcüklerinden birini yazabilirsiniz. Böylece, arama motorları burada belirttiğinizden daha kısa aralıklarla sitenizi ziyaret etmeyecektir. Priority kısmına ise 0.0 ile 1.0 arası sayılar girerek sitenizin hangi sırayla taranacağını belirtebilirsiniz. Bu öncelik sıralamaları sitenizin arama motorundaki yerini etkilemez. Sadece taranıp indekslerken bazı sayfalarınızın diğer sayfalarınızdan daha önce taranmasını istiyorsanız işinize yarayacaktır. Örneğin sık güncellenen bir haber siteniz varsa ve burada belirtilen linklerdeki sayfalarınız haber sayfanızdaki değişim ile beraber değişecekse, haber sitenizdeki link başlıkları ile taranacak haber sayfalarınızın başlıkları tutması amacıyla haber linklerini belirttiğiniz sayfanıza daha yüksek bir öncelik vermelisiniz.
Örnek bir sitemap.xml dosyasını incelemek için :
http://www.sitemaps.org/protocol.php
Site haritanızı bir xml dosyasında oluşturduktan sonra bu dosyanın adını sitemap.xml olarak kaydedin ve " http://www.siteniz.com/sitemap.xml " gibi hostunuza atın. Bazı arama motoru robotları robots.txt dosyasına bakar.Eğer sitemap.xml kullandıysanız robots.txt dosyanızın içine arama motorlarının bulabilmesi için Site haritası dosyanızın yerini işaret edebilirsiniz. Bunun için robots.txt dosyanıza aşağıdaki satırın eklenmesi yeterlidir:
Sitemap: http://www.siteniz.com/sitemap.xml
Site haritanızı oluşturmak bu yapının Google tarafından birebir ekleneceği anlamına gelmez.Google her zaman ziyaretçi odaklı düşünerek aranan keyword ile eşleşen ve daha çok tıklanan yani hedef sonuç olan linki öne çıkarır. Mesela bir şirketiniz hem turizm hem de lojistikte hizmet veriyor ve bu alt başlıkları eklediğinizde eğer ziyaretçilerin çoğu sizin şirketinizin keywordu ile gelerek turizm alt başlığına tıklıyorsa o alt başlık olarak sitemap'ten çekilir lojistik eklenmeyebilir. Sitemap arama motorları robotları için bir ön bilgilendirme ve kolaylıktır.
Buna en güzel örnek csharpnedir yazdığınızda alt başlıklardan biri olarak sevgili hocam Burak Selim Şenyurt'un gelmesi :) Bu linke de tıklayınca direk bir videonun inmeye başlaması,demekki csharpnedir yazıp en çok Burak hocanın kısmına geçiliniyorki Google bunu sitemap'te olmamasına rağmen alt kategori olarak eklemiş.
Faydalı olması dileğiyle...
14/7/08
Merhaba, Adobe sitesi için örnek gösterdiğin arama sonucunun altında gelen bağlantıların sitemap den olduğunu düşünmüyorum. Daha doğrusu şart değil PR ı yüksek olan sitelerde google gördüğü ilk metin bağlantısından itibaren o şekilde indekslemeye başlıyor, o yüzden sitenin genel menü yapısını en başta anmak (bunun için tabii ki iskeleti css ile oturtmak) büyük önem kazanıyor.
17/7/08
Merhaba ;
Bende yazımda arama motorlarına özellikle Google'a yardımcı olması ve daha doğru ve çabuk endekslemesi için sitemap tavsiyesinde bulundum. Gösterdiğim örnek sitemaple beraber ziyaretçilerinin de tıklama yoğunluğunun eşleşmesiyle oluşmuş listedir. Zaten csharpnedir örneği de bunu destekliyor.Yanlış ve anlamsız eşleşme ve alt menüler için sitemap kullanabilirsiniz.Kolay gelsin.
6/10/08
Tabii olarak bunu el ile yapmamız amelelik kabul edilir. Bunu yapabilmek için çeşitli siteler mevcut.
Örnek: Yabancı XML Sitemap
veya Türkçe hizmet veren Sitemap sitelerini kullanabilirsiniz.
Paylaşım için teşekkürler.